Mengapa Perlu Stres Anak Kurang Pandai Seperti Anak Kawan?

MENGAPA PERLU STRES JIKA ANAK KITA KURANG PANDAI DARI ANAK KAWAN?

Jika sayang stres jika anak sayang kurang pandai dari anak kawan-kawan sayang, tanyalah kepada diri, kenapa sayang perlu stres.

Anak bukan trofi kita. Dia adalah anugerah yang diamanahkan untuk kita menbentuknya dengan bijak dan penuh hormat.

Sikap berjaya yang perlu kita pegang didalam mendidik anak-anak adalah; Setiap anak ada kelebihan dan kelebihan in sangat berkait dengan jalan untuk dia menambah kehebatan di dunia ini.

Didalam menjadi seorang yang hebat di dalam mengindahkan dunia ini, channelnya pelbagai. Ada yang bijak bermain bola, maka dia menjadi hero di dalam bidang itu dan menjadi inspirasi kepada orang lain, contohnya Pele, Beckham, Nakata dan ramai lagi. Jika keistimewaannya dalam bidang memasak, maka kita boleh lihat contoh seperti Jamie Oliver, Chef Wan dan ramai lagi. Jika kehebatannya di dalam ilmiah, Sains dan seperti itu, kita boleh lihat Hawking, Einstein dan ramai lagi….

Pendek kata tidak adil kita mengukur siapa paling pandai jika ukurannya hanyalah satu. Ikan tidak akan nyata pandai jika ukuran kita hanya siapa paling cepat memanjat. Maka tentulah monyet dan segala kaum kerabatnya. Namun, jika ukuran kita termasuk siapa boleh berenang paling cepat, maka itu bolehlah siikan ada peluang untuk menang juga.

Tak perlu stres dan berlawan dengan kawan-kawan yang suka sangat membandingkan anaknya dengan kebolehan anak anda. Just know bahawa anak anda yang mungkin sekarang lambat sikit di dalam bidang yang dibandingkan itu, ada kelebihannya dan berkat keyakinan, kepercayaan dan petunjuk penuh hormat dan kasih-sayang anda kepada anak ini, HE WILL MAKE YOU PROUD and you will feel so honored mengandung dan membesarkannya.

Stop being stress and start being grateful.

Berhenti stres tak menentu dan mulalah BERSYUKUR dan yakin Allah itu MAHA TAHU dan dia memberi yang terbaik kepada setiap hambaNya mengikut kehebatan hambaNya. Ini termasuklah anak-anak yang dilahir ‘istimewa’. Bukan calang-calang ibu bapa yang boleh membesarkan anak itu dengan sempurna.

Love you! <3

Ikuti lebih banyak perkongsian di page Ibu, www.facebook.com/familyguru

Comments

comments