Tips Apa Nak Cakap Pada Anak Bila Anak Kena Buli

 

Salah seorang anak Ibu pernah kena buli. Beliau dikutuk gemuk oleh seorang lelaki dewasa. Kutukan ‘gemuk’ itu keluar dari mulutnya tanpa ada memikirkan perasaan seorang anak yang ketika itu baru berusia 10 tahun.

Ibu peluk anak Ibu di hadapannya dan katakan dengan berbisik kepada anak Ibu itu, Ibu katakan ” Sayang cukup dan sempurna untuk Mak. Gemok atau kurus. Your heart is wonderful. You are wonderful.”

 

 

Ketahuilah jika pertalian anda dengan anak anda rapat dan penuh kasih-sayang, dia tidak akan kisah dengan apa yang orang lain katakan kepadanya. Ya, dia mungkin akan sedih sebentar, namun jika dia tahu ibu dan ayahnya melihat dia dengan penuh rasa bersyukur dan yakin dia seorang anak yang baik dan sempurna untuk ibu bapanya, itu perisai yang kuat kuat baginya.

Sehingga kini, sebagai anak, dia sememangnya merupakan anak yang sangat menjaga Ibunya dan banyak berkorban untuk Ibu. He is handsome and he is kind 🙂

Orang yang suka mengutuk ini, dia merasakan sesuatu yang tidak cukup di dalam dirinya. Maafkanlah sahaja dan doakan agar dia tersedar akan keburukan perangainya.

Comments

comments