Apa Nak Buat Bila Anak Suka Bertanya Itulah..Inilah…..

BILA ANAK SUKA BERTANYA ITULAH INILAH…

Pada usia 3 tahun keatas, anak-anak  suka bertanya. Jangan malas menjawab dan jangan mengeluh menjawab. Inilah masa anak mahukan informasi.

 

Bertanya itu adalah cara anak cuba memahami dunia ini. Jika ibu bapa, para guru dan datuk nenek marah mereka bertanya, maka apa yang terjadi anak-anak itu membesar dengan perasaan ingin tahu yang telah mati atau yang mengarah kepada perkara yang kurang baik.

Layankan sahaja. Jika penat menjawab dan soalan yang sama ditanya berkali-kali, gunakan tektik ini…” Hmmm…tadi mama ada jawab, mama nak tengok sayang ingat lagi tak jawapan mama..” buat ia secara happy dan santai dan bukan secara marah macam ni; ” kan mama dah jawab tadi…asyik tanya-tanya jer, ingatlah bila mama jawab tu.”

Kalau tidak tahu jawapannya, beritahu ‘belum tahu’ lagi bukan ‘tak tahu!’ dan ajak anak itu mencari jawapannya melalui Mr.Google ke atau buku2 ke.

Semasa anak bongsu Ibu berusia 3 tahun, dia bertanya kepada daddynya, “Daddy, ngapa api tu panas?” terdiam si daddy nak jawab tak begitu pasti. Daddynya pun jawab, ” Tak pastilah Fia, nanti daddy cari jawapannya.” Seminggu juga daddynya mencari jawapannya, dan akhirnya berjumpa jawapan sainstifik itu.

Point nya, jawaplah sehabis baik dan seiklas mungkin. Jika tidak tahu, cakap tidak tahu dan ajak cari bersama. Cuba fikirkan apakah kebaikan yang akan terjadi bila kita melayan soalan-soalan anak-anak kita dengan baik? Komen di bawah. 🙂 <3

Comments

comments