Jika Anak Tak Pandai Belajar – Semak Semula Matlamat dan Tujuan Belajar

JIKA ANAK TAK PANDAI BELAJAR – SEMAK SEMULA MATLAMAT DAN TUJUAN BELAJAR

Tujuan menghantar anak-anak ke sekolah adalah untuk belajar. Supaya mereka menjadi bijak dan akhirnya boleh berdikari di dalam kehidupan mereka bila mereka sudah dewasa. Sekolah adalah institusi yang kita iktiraf untuk memandaikan anak-anak kita.

Dalam masa yang sama jangan terkeliru dengan MATLAMAT belajar. Belajar adalah untuk kita menjadi kaya ilmu dan menghayati ilmu itu supaya kita boleh menjadi lebih bijak berfikir lantaran bijak menilai yang baik dari yang buruk dan kita boleh menggunakan keistimewaan diri kita yang Tuhan bekalkan kepada kita untuk kita meningkatkan taraf kehidupan masyarakat. Dengan kata lain, untuk kita menambah nilai ke dalam kehidupan manusia sejagat.

Mendapat A, adalah SALAH SATU petanda anak-anak kita mendapat ilmu itu pada tahap yang tinggi. NAMUN, ia bukanlah satu-satunya petanda anak itu akan berjaya, berdikari dan boleh menambah nilai ke dalam hidupnya, keluarganya dan dunia.

Mendapat A di dalam mata pelajaran itu hanya menandakan anak itu bijak menjawab soalan seperti yang dikehendaki oleh sistem pemarkahan. Untuk anak itu boleh betul-betul berdikari di dalam hidupnya, anak itu perlukan skil lain pula.

Ibu BUKAN mengatakan A tidak penting. Jauh sekali itu maksudnya. Mendapat A penting. Namun ia bukanlah matlamat akhir. Ia bukan END GOAL di dalam pelajaran.

Bila kita menghantar anak belajar atau mengajar anak-anak belajar sesuatu ilmu, end goal adalah untuk menjadikan anak-anak itu FALL IN LOVE with learning dan merasakan belajar adalah suatu yang menyeronokkan dan menambah daya dirinya.

Jika sayang mengajar anak-anak hanya untuk mendapat A, sayang pastinya akan terlepas pandang untuk menjadikan anak-anak itu suka belajar sebab sayang akan stres memanjang jika anak-anakmu sedikit lambat memahami apa yang kamu ajar.

Kembali kepada SEBAB UTAMA BELAJAR DAN MENGAJAR; iaitu untuk menjadikan anak

  1. Lebih berdaya tinggi
  2. Lebih berdikari
  3. Lebih yakin akan kebolehan diri
  4. Lebih mampu menambah nilai ke dunia ini

MATLAMAT mengajar pula adalah supaya yang diajar akan beroleh keyakinan diri dimana dia juga boleh dan mampu menambah nilai dengan baiknya ke dunia ini.

Oleh itu, SABARlah mengajar terutama jika anak-anak itu kurang cepat menangkap apa yang diajar dan terutama jika anak-anak itu terlalu aktif.

Jika anak-anak tidak boleh faham, masalahnya bukan anak-anak itu, masalahnya cara mengajar itu tidak sesuai dengan cara anak itu boleh faham. So,carilah dan carilah cara yang boleh ilmu dipindahkan dengan mudah kepadanya. Dan ini memerlukan kekuatan diri merendahkan ego supaya kita mampu senantiasa belajar untuk meraih skil baru dan ilmu baru.

Ikuti lebih banyak perkongsian Ibu Rose di www.facebook.com/familyguru

Comments

comments