Ibu Rose Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa Untuk Pertama Kali

Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa Untuk Pertama Kali

Ibu Rose Tips Mengajar Anak Berpuasa

Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa Untuk Pertama Kali

Sempena bulan Ramadhan yang bakal tiba ini, Ibu akan banyak menulis mengenai strategi meghadapi dan mendidik anak-anak kecil berpuasa. Tips mengajar anak kecil berpuasa untuk pertama kali ini, syarat pertamanya ialah, kita pasakkan dan betulkan dulu niat kita mendidik anak kita berpuasa bukan kerana hendak menunjuk-nunjuk atau sebagainya.

“Every action starts with intention” 

Sesuai dengan hadis Rasulullah saw; Dari Umar radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

Amal itu tergantung niatnya, dan seseorang hanya mendapatkan sesuai niatnya. Barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, dan barang siapa yang hijrahnya karena dunia atau karena wanita yang hendak dinikahinya, maka hijrahnya itu sesuai ke mana ia hijrah.”

(HR. Bukhari, Muslim, dan empat imam Ahli Hadits)

Ibu secara personally tak sokong mendidik anak berpuasa menggunakan cara paksaan atau sogok hadiah.

Ada yang menjanjikan seperti ini, “Kalau puasa nanti dapat RM1”. Bagi Ibu mengapa kita nak jatuhkan nilai puasa itu? Nilai puasa bukan RM1. Jangan beri anak fokus pada material dalam hal berpuasa. Namun, kita boleh beri dia hadiah at the end dia berpuasa, kita boleh beri penghargaan.

 

bu Rose Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa Untuk Pertama KaliBeri penghargaan kepada anak kita. (sumber gambar dari google)

Mari kita latih anak kita membuat sesuatu perkara kerana dia sendiri mahu. Supaya apabila dia membesar kelak, jiwa dia sudah terlatih ingin membuat sesuatu kerana kemahuan dia dengan bersemangat. Bentuk jati diri yang datang dari dalam diri mereka sendiri dan bukannya hanya kerana atas dasar sogokan atau hadiah.

Ramai  ibu bapa sekarang menghadapi masalah anak-anak tidak mahu belajar. Sebab anak itu mahu disogokkan dengan hadiah baru dia hendak belajar.

“You don’t have to pay your children to do something good. Let them learn to do something good by their own willingness. And this will make their heart grows bigger”

Elakkan meletakkan nilai wang kepada sesuatu ibadat khusus (solat, puasa) atau ibadat am (belajar) kerana kita sebenarnya sedang merampas dari anak itu satu kepuasan bahawa dia sudah melakukan sesuatu. Bila kita hendak mengajar anak itu berpuasa biar dia faham berpuasa itu adalah kerana Allah swt. Dia mungkin tidak faham konsep kerana Allah sebab dia masih kecil. Tetapi jika dia tidak boleh melaluinya kerana inginkan keredhaan Allah, jadi susah untuk dia ada sustainability atau kekuatan jiwa untuk dia melengkapkan ibadah puasa itu.

Adakan aktiviti khas di bulan puasa – meraikan bulan puasa!

Kita sebagai ibu bapa boleh didik anak kita supaya berasa simpati pada orang yang kurang bernasib baik. Boleh ajar mereka bersedekah, bawa pergi rumah anak yatim, jadi volunteer di soup kitchen, ini semua boleh membantu mendidik jiwa mereka supaya bersyukur dan menghargai orang yang lebih susah.

Cadangan: Kita boleh masakkan makanan yang special untuk anak kita yang berjaya berpuasa tu. Semasa berpuasa, kita boleh adakan aktiviti-aktiviti yang dia boleh lakukan bersama seperti menyediakan makanan atau duduk bercerita mengenai nabi tapi bukanlah pada setiap masa, lakukan apabila anda boleh. Jika yang bekerja mungkin semasa pada waktu cuti atau hujung minggu.

Lakukan sesuatu yang berbeza dari bulan-bulan yang lain untuk bentuk satu keseronokkan dan membuatkan anak tidak sabar menanti bulan Ramadhan Ya Kareem

Kita jumpa lagi di blog seterusnya! Untuk membaca perkongsian Ibu berkongsi bagaimana Ibu mendidik anak-anak Ibu sejak dari usia 2 tahun berpuasa boleh rujuk blog ibu sebelum ini. (Klik sini )

 Ibu Rose Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa Untuk Pertama Kali

Comments

comments