ANAK YANG SELALU DIPUKUL AKAN SUKA MEMUKUL

Sebagaimana yang Ibu kerap kongsikan, kekerapan memukul anak bagi membetulkan anak adalah cara yang sangat merbahaya. Ibu sangat-sangat suka perkongsian Puan A yang kisahnya telah dikongsikan kepada Ibu.
Asalnya, Puan A ini pernah dibesarkan dengan pukulan sebagai cara didikan. Maka dia sendiri sudah merasai bagaimana rasanya ketika dibesarkan dengan cara ini. Kini, dia pula menjadi seorang ibu. Alhamdulillah, beliau punya kesedaran keibubapaan yang sangat baik.

(sumber foto dari google.com)

Bacalah, Ibu yakin ianya akan memberi manafaat kepada anda yang berhati indah.

Perkongsian Puan A…
——–
Bila kita pukul anak kecil kita, mereka akan ingat pukul tu benda yang tak salah. Mereka bukan pada tahap umur yang pandai membezakan yang mana betul atau yang mana salah. Jadi, kalau apa saja kita buat, mereka akan ikut.
Bila kita pukul dia, lambat laun dia akan pukul adik-adik dia atau mungkin kawan-kawan di sekolah.

(sumber foto dari google.com)

Macam mana saya tahu ni ye? Sebab saya produk anak yang dipukul.
Sepanjang saya mengandung anak pertama, sampai sekarang, saya banyak membaca ilmu parenting. Saya maafkan ibu ayah saya yang masa tu mungkin cetek ilmu keibubapaan mereka. Saya dan suami (juga produk anak yang dipukul dibantai) bertekad untuk membesarkan anak kami tanpa pukulan.

(sumber foto dari google.com)

Namun, saya tak dapat kawal anak-anak orang lain yang sama taska dengan anak saya. Pada suatu masa, saya menjangkakan ada beberapa pelajar yang suka memukul, dan anak perempuan saya juga mula memukul.
Kami sangat bersabar dengan anak kami.

Setiap kali dia memukul, saya pegang tangannya.

Dan beritahu dia, “Kita tak boleh pukul. Ia menyakitkan. Tangan bukan untuk pukul. Tangan untuk peluk. (peluk dia). Tangan untuk belai muka dan sayang (cium anak). Tangan juga untuk flying kiss. (beri flying kiss pada dia).”

(sumber foto dari google.com)

Kami mengambil masa berbulan-bulan dan lama-lama, Alhamdulillah dia faham yang pukul itu bukan benda baik.
———————
Begitulah perkongsiannya. Nampak susah kan sebab kena bersabar. Ya, tiada siapa yang kata jadi ibubapa itu mudah. Sebab itulah ibubapa adalah orang yang wajib dihormati selepas Allah dan Rasul. Malahan syurga juga ada di tapak kaki mereka.

Andai anda mahu anak anda berhenti memukul, anda terlebih dahulu perlu berhenti memukul. Belajarlah bersabar dan sabar itu wajib dalam mendidik anak-anak.

Terima kasih Puan A atas perkongsian yang hebat ini.
———————-
Salam sayang,
Ibu Rose.

Parenting Bijak Pro (Audio Class)

Pakej 3 dalam 1 yang mengandungi Parenting Bijak Audio Class, Multiple Intelligence & VAK

  • Parenting Bijak Audio Class + Multiple Intelligence & VAK

    Parenting Bijak Audio Class merupakan set lengkap 6 Modul berasaskan seminar Parenting Bijak Ibu Rose. Ia merangkumi tujuan utama keibubapaan, mendalami diri anak anda, bagaimana untuk membebaskan kehebatan mereka dan perkara penting dalam pertumbuhan anak dari 0 hingga 17 tahun.
    Ilmu padat ini merupakan asas penting bagi Ibu Bapa yang ingin membesarkan anak-anak secara menyeluruh tanpa mencacatkan tumbersaran mental, emosi dan rohani mereka.

Kombo Parenting Bijak Pro & Ebook

Kombo 4 dalam 1 yang paling berbaloi untuk dimiliki.

  • 4 produk dengan harga menarik!

    Kombo ini mengandungi Parenting Bijak Pro yang terdiri daripada Parenting Bijak Audio Class, Multiple Intelligence (MI) dan VAK Bijak Belajar beserta Ebook 6 Rahsia Utama Didik Anak Cemerlang Berjaya dan Berjasa.

  • Kombo istimewa hanya untuk anda

    Kesemua produk ibu diatas boleh dibeli dengan harga yang istimewa. Tidak perlu membeli satu persatu. Dapatkan kombo ini untuk penjimatan yang lebih tinggi 🙂

Love & Sabar Video Class

10 Perkara yang bakal anda perolehi daripada Love & Sabar Video Class Mastery Programme ini

  • 4 Video 3 RAHSIA Membina Sabar
  • 6 Video MENINGKATKAN SABAR (Attain Higher Patience)
  • Ebook 17 Idea Parenting Berjaya (versi BM & BI)
  • 17 Video Untuk 17 Idea Parenting Berjaya
  • Learning Journal
  • FB Group Istimewa
  • Video Terapi Tenang & Sabar
  • Audio Terapi Tenang & Sabar
  • Ebook 10 Tips Didik Anak Bijak & Sabar

Comments

comments