Nak Ajar Anak Berterima Kasih

Tangan di atas itu lebih baik dari tangan yang di bawah.

Bila kita memberi, memberilah dengan hati penuh rela dan rasa tawaduk sebab ada orang untuk kita memberi.

Jadikan Hari ini Hari Paling Positif untuk Anda!

Assalam dan salam sejahtera semua, hari ini jadikan hari yang paling positif bagi anda. Apa maksud positif? Maksudnya anda bergerak ke arah apa yang anda impikan.

Anda Perlu Sampai Hati

“Alahai, kesiannya tengok anak kena bangun awal macam ni. Dahla baru 7 tahun. Ada 2 sesi persekolahan pulak tu.”
“Tak sampai hati rasanya nak kejutkan, dahla semalam balik tuisyen lambat.”

Tak Selamanya Anak itu Kecil

Anak-anak kecil yang banyak kerenah akan semakin besar dan menjadi dewasa. Ibu bapa yang sudah dewasa akan menjadi bertambah tua dan lemah tenaga. Masa anak-anak kita kecil dan banyak kerenah akan berlalu dengan cepat dan pasti.

Mengapa Anak Membaling Barang

Jika anak itu adalah DIBAWAH USIA SATU TAHUN, maka itu adalah lebih kerana dia di dalam tahap membaling barang. Ada sebabnya ini berlaku kepada setiap anak-anak pada usia ini. Ini adalah kejadian Allah untuk membolehkan anak ini…

Cuti Sekolah Menguatkan Ikatan Kasih Sayang

Bila bercakap tentang cuti sekolah, Ibu cenderung untuk berkongsi bagaimana untuk menggunakan cuti sekolah ini bagi menguatkan ikatan kasih-sayang dengan anak-anak.
Bagi yang telah merancang cuti dan mempunyai peruntukan untuk bercuti di…

Tahukah Anda Bayi 0-3 Bulan Tiada Minda Sedar!!

Ramai ibu bapa tidak tahu PENTINGNYA tahap umur BABY baring MELENTANG dan helpless tu…Umur baby tentunya 0-3 bulan ke bawah. Baby tak tahu buat apa-apa, mungkin menganggah sahaja.

Apa kaitan kasihkan diri dengan berhenti marah anak

Disebabkan kerja Ibu, Ibu berpeluang untuk kaunsel dan coach ramai ibu yang menderita kerana cabaran hidup mereka. Suami curanglah, anak-anak tidak hormat merekalah, mertua pilih kasihlah dan mertua suruh suami kahwin lainlah dan banyak lagi.

Pentingnya Pupuk Nilai Kemaafan Dalam Diri Sendiri dan Anak-anak

Nilai kemaafan adalah sesuatu yang harus dididik pada anak-anak kerana ia mampu menjadikan anak itu lebih bertanggungjawab dan berjiwa besar.

Bayangkan dunia tanpa kemaafan dan dipenuhi kemarahan dan dendam. Tak best kan?

Bila Suami Isteri Tidak Sepakat

Susah bila suami isteri tidak sepakat mendidik anak-anak.😭 Siapa setuju? Apakah diantara kesannya bila keadaan ini berlaku. Anak-anak payah memberi kerjasama dengan ibu bapa. Hormat pun tidak ada sebab ayah dan ibu tidak hormat satu sama lain.